onsdag den 29. august 2012

Alonissos dag 7 & 8

Mandag d. 27. august - Sidste dag
I dag sover vi ligeså længe vi kan, hvilket vil sige ca til kl 8 pga de meget hårde senge. Vi starter dagen ud med at tage en svømmetur. Vandet er faktastisk, helt stille og vi er de eneste her. Det blæser dog lidt, for ikke at sige ret meget, men der er læ nede i bugten. Herligt med en morgen svømmetur. Tavernaen lige ovenfor stranden (den rigtig gode af dem), de åbner kl 9 og servere morgenmad. Det benytter vi os af. Vi får græsk yoghurt med frugt, honning og nødder, samt græsk kaffe, te og frisk appelsin juice (og den var MEGET frisk, efterom tjeneren lige pressede den ned i glasset). Imens nyder v udsigten ned over stranden og det tyrkisk blå vand.

Til frokost skal vi have den ostetærte Giota har lavet til os, for nogle dage siden. Dertil skal vi have lidt tomat, så vi smutter en tur til købmanden. 1 tomat, 1 agurk og 1 blok feta, lækkert. Lige hjem til lejligheden med tingene og på med badetøjet, så er det ned på stranden igen. Det er en skøn strand vi har her.

Jeg snorkler lidt, ser i dag nogle lidt større fisk end normalt og en masse sardiner. Der er dejlig ro på stranden, bortset fra en britisk far og søn, der råber ret meget til hinanden. Vi nyder det i fulde drag. Ved 2 tiden går vi hjem for at lave frokost. Martin varmer ostetærten på panden, mens jeg skærer den kæmpe tomat ud og blander den med agurken. Det hele smager super lækkert, især med sådan en dejlig udsigt til. Eftermiddagen fordriver vi igen på stranden.

En rigtig dasedag og så skal der pakkes. Det er sørgeligt, vi kunne godt have brugt en uge til, mindst. Det vi kommer til at savne mest er de daglige badeture og lyset.

Vi har aftalt at prøve taverna nr 2, på vejen ved stranden. Der var rigtig mange dagen før, men i aften er der ikke andre ud over os. Nå vi prøver det alligevel. Det blæser sindsygt meget, dugen er ved at flyve af og fyretræerne skyder os ned med visne nåle. Tjeneren ser ikke særlig engageret ud og kan ikke et kvæk engelsk. Samme historie som i går, så har de selvfølgelig ikke alt på kortet og de har ikke engang hvidvin man kan få et enkelt glas af. Det starter ikke godt. Vi vælger det sikre, souvlaki af gris. Der går en rum tid inden det ankommer. Køkkenet er åbent og vi kan se han står og griller spydende. Kokken har ikke alt for godt gang i grillen, for han står og vifter hen over den. Det resultere også i at halvdelen af mit kød er råt, mens kun et enkelt stykke på Martins tallerken ikke er nok. Vi deler det der er og Martin går op for at klage, samt betale. De forstår ingenting og desuden har de ændret priserne i menukortet. Rigtig dårlig oplevelse og så lige den sidste aften, øv.

Det bliver til lidt hygge på balkonen, hvor vi er ved at flyve væk og sidder lidt og snakker om sejlturen imorgen. Vi skal afsted herfra kl 6.20, så vi lister i seng.

Tirsdag d. 28. august - Afrejsedag
Det stormer stadig, vi må se om færgen sejler overhovedet. Giota kører åbenbart på GMT, for hun er der selvfølgelig ikke til at køre os til færgen den tid vi aftalte. Så vi bliver nødt til at ringe på, med fare for at vække hele huset. Hun har gaver med til os, en meget lyserød og kort halskæde til mig og en nøglering med en bamse til Martin. Vi takker pænt, det var en sød tanke, men ikke lige i vores smag.

Vi når færgen, hvor de starter med at dele brækposer ud. Det lover ikke godt og jeg er noget nervøs for turen. Har den taktik at jeg ligger sædet ned og lukker øjnene, måske kan jeg sove. Det kan jeg slet ikke, for vi har ikke sejlet ret længe før der er flere der brækker sig. Jeg får altid sympati kvalme, men prøver at tænke på andre ting. Tænker på den dejlige strand og minderne om en god ferie, det hjælper. Istedet for at sejle nord om Skopelos, hvor vinden blæser fra, går vi syd om og det hjælper. Bare ikke på de andre, for de brækker sig om kap. Der er også kæmpe store bølger, flere meter høje. Heldigvis klare Martin og jeg det uden problemer. Selvom min sidemand (heldigvis med en gang imellem) ikke spare på lydeffekterne.

Efter knap 2 timer ligger vi til på Skiathos. Det er dejligt med noget frisk luft, for man må ikke gå ud på de små katemeran færger, som vi sejler med. En kort gåtur med vind i ansigtet hjælper og lidt efter indfinder vi os på Café Solevente, hvor vi bliver hentet om ca tre kvarter. Det giver os lige nok tid til at få en yoghurt med frugt og en kop kaffe samt te.

Tiden i lufthavnen går med lang check in kø, lidt driveri i solen inden vi går gennem security. Et hurtigt kig i deres mini duty free shop bliver det også til, inden vi får lidt mad og drikke. Køen til dametoilettet er afsindig lang, der er kun 2 ud af 4 toiletter der virker og der er heller ingen sæbe.

Ude i flyet får vi fortalt at pg den stærke vind (ja tak, den har vi oplevet), så kan vi lette med fuld tank og dermed spare den mellemlanding vi ellers skulle have haft i Kavalla. Endelig noget positivt ved vinden. Det gør at vi lander i Kastrup næsten 2 timer før en planlagt, lækkert.

På vej ud af lufthavnen tager vi en køb kaffe med fra Starbucks, inden vi snupper metroen og senere bussen fra Nørreport og hjem til Martins lejlighed. Med bagagen fyldt med dejlige minder om en fantastisk ferie.