fredag den 13. december 2013

Pizza

Julemad kan man hurtigt få nok af og så trænger man til noget let, simpelt og lækkert. Det var netop det jeg tænkte i dag, så det blev til pizza.


Normalt laver jeg dejen dagen før og lader den hæve i køleskabet, det var der ikke lige tid til i denne omgang.

Dej:
10 g gær
6 dl koldt vand
4 spsk olie
2 store tsk salt
1 tsk sukker
500 g sigtemel
500 g tipo 00

Opløs gæren i vandet, kom salt, sukker og olie i og ælt det sammen med melet. Det skal æltes godt sejt, brug evt en røremaskine. Dejen skal føles silkeblød, så har den den rette konsistens og er æltet rigtigt. Opbevares i en smurt skål eller smurt frysepose i køleskabet mindst 24 timer, tag dejen ud 2 timer før den skal bruges. I de 2 timer skal dejen bare stå på køkkenbordet. Del dejen i 8 stykker og udrulles i rigeligt mel. Ja jeg spiser jo altså ikke 8 pizzaer alene, men dejen kan faktisk gemmes når den er udrullet! Lig en udrullet bund på et stykke bagepapir, så der er et bredt stykke papir i den ene ende og et tyndt stykke i den anden. Buk det brede stykke ned over bunden og rul så ned mod den tynde ende af papiret. Wupti så har man lige en bund der kan gå i fryseren (: SMART :) Nu til fyldet.

Først kommer jeg et tyndt lag pasata på, drysser med oregano og kommer ost på. Jeg bruger ALTID frisk mozzarella, som jeg river i stykker (ca. en halv kugle til hver pizza). Enten kan man bage pizzaerne nu og så komme speck på bagefter eller man kan komme speck på og lade det stege med. Det er smag og behag. Pizzaerne kan toppes med rucola og parmesan lige inden servering. Serveres direkte fra ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar