tirsdag den 26. juni 2012

Hyldeblomstsaft



Jeg elsker hyldeblomster, de er yndige, de dufter fantastisk og så smager de skønt! Derfor laver jeg selvfølgelig hyldeblomstsaft. Er kommet lidt i bekneb med tiden i år pga det kolde forår er blomstringen først rigtig i gang nu og jeg skal allerede på ferie. Tilmed var mit sædvanlige plukkested blevet fældet, så måtte køre det halve af landet tyndt. Men kan da lige nå at lave en dobbeltportion :)

Ingredienser
50 hyldeblomstskærme
3 citroner
1,5 kg rørsukker (eller halv om halv farin og almindeligt sukker)
3 spsk citronsyre
2 l vand

Ryst blomsterskærmende fri for dyr, så godt som det nu kan lade sig gøre og lig dem i en gryde eller spand til fødevare. Skær citronerne i tynde skiver og kom dem henover blomsterne. Drys sukker og citronsyre over også. Overhæld med kogende vand og rør rundt. Vupti, så skal de bare stå køligt i 3 dage og trække. Mit står i køleskabet, for i en 2 værelses lejlighed er der ikke mange køllige steder. Rør gerne i saften hver dag. Jeg fryser saften ned i portioner der passer til saftflasken, det kan også henkoges eller kommes på atamon skyllede flasker. Blandes i forholdet 1:4.



Glæder mig til at smage årets produktion, der er så stor den må laves i kærestens brygkar. Man kan vel også brygge saft i det istedet for øl. Har lavet saften med halv farin og halvt almindeligt sukker, det giver en mere krydret smag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar